Ateljé Madeleine
2.3 2020
En dokusåpa med longörer
Hej alla ateljé Madeleineföljare!
Förutsättningarna är följande:
Enligt Fransk lag äger vi inte väggar och tak, vi äger brukandet av ateljén.
Vi hade brutit mot lagen om vi anlitat egna arbetare för de nedan nämnda renoveringarna.
Vi hade inte erhållit pengar från vår bostadsförening och därmed fått betala ca 2,5 miljoner ur egen ficka.
Fransk lag kräver en arkitekt som övervakar arbetet och dessutom har kontrakt på ca 9 % på allt inköpt material vilket stimulerar vederbörande att köpa dyrare material. Vi var tvungna att skriva ett sådant kontrakt med honom för våra privata arbeten .
När de erhållit och valt entreprenör så räknar man med 3-4 månaders arbete, till det kommer våra privata arbeten på ca 1-2 månader beroende på leveranser av kök osv.
Om vi skulle anlitat privata firmor för reparationerna så hade vi blivit stämda för att åtgärda andras egendom som sannolikt belastat GS ekonomi till bristningsgränsen!
Bästa kollegor i GS
Det har tyvärr gått ett tag sedan sista rapporten .
Franska ”experter” (idioter) har gjort otaliga besök i ateljéns nuvarande ruin (med utmärkt nytt tak) för att geologiskt avgöra om vilka som äger den vägg (mur) som gränsar till grannfastigheten (bostadsföreningen nummer 40) samt hur man ska stabilisera grunden huset står på.
Bostadsförening nr 40 (grannen) hävdar att ägandet endast är vår bostadsförenings nr 38 Rue de Bellville!
Vår egen förening hävdade att det var ett 50-50 ägande för denna mur som man sedan 3 år tidigare konstaterat vara försvagad till den grad att den på ett ingenjörsmässigt ”komplicerat” sätt måste delvis rivas för att sedan byggas upp igen. Det gjordes fyra separata utredningar bara gällande den väggen!
Detta ledde till till en nästan 3 års rättsprocess i flera instanser där vi insåg att Britts och mina egna kunskaper i fransk juridik inte räckte till, därmed anlitades en Svensk-Fransk advokat med säte och byrå i Paris.
Detta gjordes med GS styrelses godkännande.
Det krävdes stora mängder av information från oss till henne samt dokumentationer om hur saker såg ut innan de tidigare påbörjade renoveringarna. Vi hade ett bra möte i Paris med vår advokat, arkitekt och ordf. för vår bostadsförening samt förvaltaren samt Britt och undertecknad. Efter detta på börjades vårt arbete med franska domstolar i 2 instanser.
Med vårt underlag och utmärkte advokat samt förvaltarföreningens advokat VANN vi slutligen någon gång i november 2019.
Efter det har vår grann- bostadsförening betalat vår förening 250 000kr = 50 % för väggens renovering som skulle påbörjas.
MEN startades arbetet? Nej då.
Nu påbörjades arbetet med att skaffa nya arbetare till reparationen av väggen.
Så småningom var arbetet klart men då kallades det in ytterligare experter som INTE godkände arbetets utförande. Då kallades kommunens experter in – som sade sitt och så småningom kunde arbetet efter några mindre justeringar godkännas.
Nu gällde det att få fart på resten av renoveringen. Gjutningen av golv, dränering, nytt golv, nya innerväggar, badrumsutrustning, rättning av tidigare sjunkna ytterväggar samt våra privata arbeten så som inredning i badrum och nytt kök och förstörda bokhyllor osv. osv. .
Efter 4 månader så startar nästa problem där förvaltaren inte får arkitekten att lägga fram de 3 offerter som krävdes av bostadsföreningen för att starta upp. Arkitekten svarar inte vare sig dom eller oss.
Jag ber att de ska sparka honom och stämma honom för att han har försenat arbetet så mycket redan under dessa år. Bostadsföreningen vågar inte för han är den som är insatt i vad som ska göras och har alla ritningar osv..
Under tiden kommer det fram att vissa avtal vi gjort med vår förening om att de ska betala allt som inte är våra privata renoveringar inte var förankrade och finansierat i Bostadsföreningen. Jag protesterade och fick dom slutligen genom sparade mail och noga verbaliserade villkor ställda av oss att ta ett beslut att reservera ca ytterligare 720 000 skr till vår ateljés renovering som nu lär vara uppe i ca 2.4 miljoner kr, varav vi betalat ca 170-200 000 kr. Dessutom har vi inkasserat ca 240 000 kr i kompensation för de första ca 950 dagarnas uteblivna möjlighet att bruka vår ateljé.
Under denna tid har vi matat vår advokat med all information samt viktiga ställningstaganden för att sedan erhålla ok från vår styrelse i GS.
Kontakten den 14.2 2020 gav oss informationen att man sagt upp arkitekten enligt vår och nu deras önskan och han hade efter rekommenderat brev 7 dagar på sig att höra av sig med offerterna. Om inte så goodbye för en idiot till arkitekt som borde fått sparken för länge sedan.
MEN idag 27.2 2020 visade det sig att han svarat sista möjliga dagen så att kontraktprocessen blir klar och möjligt start av renoveringen inom en månad.
Vi har tillsammans med vår advokat sedan en tid tillbaka förberett en stämning mot grann- bostadsföreningen och eventuellt vår förening för ersättning för utebliven möjlighet att bruka vår ateljé samt att vi sedan länge tappat kön av intresserade medlemmar i GS och att det kommer att ta tid att uppnå denna långtgående förbokning igen.
Efter beräkningar som jag och advokaten sammanställt i penga-värde har vi kommit fram till en summa på ca 800 000 kr som antagligen blir större p.g.a. hur lång tid det tar innan vi kan flytta in igen. Jag och Britt föreslog då advokaten samt vår styrelse att få mandat att vid snabb erhållen betalning kunna gå ned till 400 000 kr för att slippa ytterligare rättsprocesser. Vi fick det mandatet av GS styrelse protokollfört och vi får se vad närmaste framtiden visar.
Jag har föreslagit vår advokat att få med vår förvaltares advokatbyrå i stämningen med kraven mot vår grannbostadsförening i utbyte mot att det skulle kunna finnas medel att vinna även för vår bostadsförening.
Strax innan jul hörde grannen i lilla huset bredvid ateljén av sig med intresset att köpa vår ateljé. Hon bjöd 95 000 kr/kvm. Innan jag tog detta till vår styrelse för deras beslut i frågan så förhandlade jag upp priset till 100 000 kr/kvm. Styrelsen frågade vad jag tyckte.
Mitt och Britts svar var:
Rent personligt så sälj ” besväret” det underlättar för oss som har varit i denna mardröm sista 7 åren av de ca 13 åren som vi ansvarat för ateljén. Det vore ett himmelrike att slippa bråka med bostadsförening, arkitekter, experter och slippa hantera den franska byråkratin.
Men vår professionella bedömning och råd till styrelsen var att INTE sälja – priserna går hela tiden upp i Paris och vi har där, när renoveringen är klar, ett reservkapital på ca 3.6 – 3.8 miljoner Kr. minus eventuella skatter.
GS styrelse tog beslutet att INTE sälja.
Britt och jag är båda uppfostrade att man levererar det man tagit på sig och detta trots enorma mängder med nedlagda arbetstimmar, mail, telefonsamtal mellan Paris och oss..
Till en början höll vi oss med ett privat finansierande av nödvändiga resor för planeringar av inredningar och dess prisuppgifter. Vi har i allt detta tumult ändå ambitionen att dra detta iland. Vi har haft fint stöd från styrelse och många kollegor som peppar, men det svider djupt när våra öron nås av några medlemmars tvivel på att vi gör ett bra jobb där nere och att vi inte är kapabla till jobbet.
Dessa personer kan i morgon dag få ta över vårt ideella ansvar med planering och stämningar och hundratals framtida timmar med bl.a. byggande och målning på plats samt framtida bokföringar och räkningar om de så önskar!
MEN, som vanligt så skäller hundarna när kamelkaravanen går förbi, men den störs inte utan fortsätter mot oasen.
Fortsättning följer ……… Hälsningar Björn och Britt Krestesen
Adress:
Atelier Madeleine
38 RUE DE BELLEVILLE
750 720 PARIS